درباره الی About Elly
دربارهٔ اِلی عنوان فیلمی سینمایی ساختهٔ اصغر فرهادی محصول سال ۱۳۸۷ ایران است. دربارهٔ الی پس از اکران و نمایش مورد ستایش منتقدان و مردم قرار گرفت. خرس نقرهای بهترین کارگردانی جشنواره بینالمللی فیلم برلین ۲۰۰۹ به این فیلم اهدا شد. اصغر فرهادی در دربارهٔ الی از سبک رئالیسم پیروی کرد و باعث شد تا موج جدیدی در سینمای ایران رقم بخورد.
داستان
داستان فیلم روایتگر زندگی چند خانواده است که برای گذراندن تعطیلات به شمال کشور سفر کردهاند. دوستان احمد (شهاب حسینی) که پس از سالها زندگی در آلمان به ایران بازگشته، در تلاش هستند تا همسری را برای او بیابند. به همین خاطر، مربی مهدکودکی به نام «اِلی» (ترانه علیدوستی) با دعوت سپیده (گلشیفته فراهانی)، به همراه دیگران به این سفر آمدهاست. امّا پس از ناپدید شدن الی در ساحل دریا، ماجرا به تراژدی تبدیل میشود و هر کس در مورد این مسئله به قضاوت پرداخته و دیگری را مقصر میداند. تا آنجا که جمع به خاطر منافع خود زمانیکه نامزد جستجوگر الی در پی او از راه میرسد از حمایت الی دست کشیده و سپیده را مجاب مینماید که در مورد الی حرفهای نادرست و دروغهای کوچکی بگوید؛ دروغهایی که تبدیل به فاجعه میشوند.
بازیگران
گلشیفته فراهانی در نقش سپیده
شهاب حسینی در نقش احمد
ترانه علیدوستی در نقش الی
مریلا زارعی در نقش شهره
پیمان معادی در نقش پیمان
مانی حقیقی در نقش امیر
احمد مهرانفر در نقش منوچهر
رعنا آزادیور در نقش نازی
صابر ابر در نقش علیرضا
لوکیشن
اصغر فرهادی در یکی از مصاحبههایش در این رابطه گفت: یکی از روزهای فیلمبرداری دربارهٔ الی کنار دریا رفتم و به آن خیره شدم و احساس کردم چیزی زیباتر از این وجود ندارد و این تصویر تکه ای از بهشت میباشد. یکی دو تا از بچههای گروه عصر همان روز نزدیک بود در دریا غرق شوند. تمامی گروه وحشت زده شدیم و خوشبختانه به خیر گذشت. یکبار دیگر به کنار دریا رفتم و دیدم که همین تکه ای از بهشت میتواند بسیار وحشتناک باشد؛ وحشتناکترین جای ممکن. خاصیت دریا چنین است که این دو وجه را در خودش دارد. فکر میکنم در طبیعت، این دریاست که بیشترین ظرفیت خیر و شر همزمان را داراست.
نظرها و تحلیل
دیتر کسلیک مدیر جشنواره فیلم برلین این فیلم را نشانهای از آغاز موجی نو در سینمای ایران دانست.
خبرگزاری فرانسه از این فیلم به عنوان «درامی ایرانی که قلبها را شکست»، یاد کردهاست.
دیوید بوردول، منتقد و نظریهپرداز سینمای جهان با دیدن این فیلم آن را یک شاهکار و بهترین فیلم سال جهان تا به حال خواندهاست.
رابرت دنیرو در حاشیه جشنواره ترابیکا در مورد این فیلم گفت: جهان شمولی شخصیتها و مضامین در کنار کارگردانی که این داستان را مسحورکننده ساخته، موجب شدهاست تا «دربارهٔ الی» مرزهای جهانی را فرو بریزد و درک ما از دنیای مشترک مان را تعمیق ببخشد.
لی مارشال منتقد سینمایی نشریه اسکرین اینترنشنال پیرامون دربارهٔ الی نوشت: این فیلم یکی از بهترین فیلمهای چند سال اخیر سینمای ایران است که از کلیت باصلابتی برخوردار است. این یکی از آن معدود فیلمهایی است که بهعنوان یک درام رضایتبخش، میتوان آن را صرفاً معطوف به یک طبقه خاص دانست اما با این وجود، از یک زندگی درونی مستقل و غنی برخوردار است.
نشریه مایکل اتکینسون به اکران این فیلم در آمریکا واکنش نشان داده و نوشت: اگر پیش از این تحتتاثیر فیلمهای «جدایی» و «گذشته» قرار گرفتهاید، بهطور یقین از قدرت نیروی ناب داستانگویی فرهادی آگاهید. فیلمهای فرهادی بالغ و صریح هستند و فیلمسازی او متمایز و واضح است. در هر فیلم بار اصلی بر دوش داستانهای به دقت ساختار یافته اوست و در انتها بحران همیشه در رابطه با جنسیت است.
به مناسبت اکران فیلم در آمریکا استیون هولدن منتقد نیویورک تایمز یادداشتی مفصل دربارهٔ این اثر اصغر فرهادی نوشت: نگاه کردن به دربارهٔ الی زیباست. آسمان و دریای همیشه در حال تغییر به فیلم نوعی احساس دمدمی بودن را میبخشد که آنقدر قابل حس کردن است که به نظر میرسد خود اقلیم هم یکی از شخصیتهای اصلی فیلم باشد و دارد اتفاقهایی را که میافتند دیکته میکند، این آب و هوا است که حکمرانی میکند.
آلیسا سیمون در ورایتی در مورد این فیلم نوشت: برای بسیاری از افراد، نیمه اول این فیلم ممکن است حتی خستهکننده، با پالس قدیمی و رفتار نا مشخص باشد، اما پس از یک حادثه تلخ و شوکآور در ۴۵ دقیقه انتهایی، فرهادی یک تریلر پر رمز و راز و پرتنش را به شما عرضه میکند.
اندی گرین در نشریه پاپ اینسونیاکس نوشت: دربارهٔ الی از آن فیلمهایی است که بدون اینکه هیچ پیش زمینهای دربارهٔ موضوع فیلم داشته باشید، خواهان دیدنش میشوید. من از دیدن فیلم لذت بردم، و همچنان در حال بازیابی خودم، پس از تماشای این شاهکار اصغر فرهادی هستم.
دیوید ادلستین نوشت: دربارهٔ الی بهطور چشمگیری، از سطح دیگر فیلمهایی که از فرهادی دیدهام، متفاوت است. فرهادی از فضا مانند یک استاد استفاده میکند.
گادفری چشایر میگوید: از لحاظ فرمی فرهادی تلاش بسیاری میکند تا فیلم دربارهٔ الی را در سطح واقع گرایانه نگاه دارد و در عین حال وارد لایههای اخلاقی و وجدانی شخصیتها شود. استفاده از دوربین روی دست، استفاده حداقلی از موسیقی و جایگزینی آن با صدای دریا، دیالوگ و بازیهای غیر تصنعی نشانههایی از تلاش کارگردان است. همچنین او با گرفتن برخی کادرهای بسته از شخصیتهای داستان سعی میکند بیننده را با خود او و افکارش درگیر کند و توجه او را از محیط شلوغ اطراف کم کند و با این وجود سکانس ابتدای فیلم همانند برخی دیگر از فیلمهای فرهادی نمادین و برجسته است.
جوایز
داخلی
سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران – جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۷
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی – جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۷ (اصغر فرهادی)
سیمرغ بلورین بهترین جلوههای صوتی – جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۷ (حسن زاهدی)
تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد – جشن خانه سینما ۱۳۸۹ (شهاب حسینی)
تندیس زرین بهترین تدوین – جشن خانه سینما ۱۳۸۹ (هایده صفییاری)
تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد – جشن خانه سینما ۱۳۸۹ (صابر ابر)
تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن – جشن خانه سینما ۱۳۸۹ (مریلا زارعی)
تندیس زرین بهترین کارگردانی – جشن خانه سینما ۱۳۸۹ (اصغر فرهادی)
تندیس زرین بهترین فیلم – جشن خانه سینما ۱۳۸۹ (سید محمود رضوی و اصغر فرهادی)
تندیس بهترین فیلم از سومین دوره جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران (سید محمود رضوی)
بینالمللی
برنده خرس نقرهای برای بهترین کارگردان – جشنواره بینالمللی فیلم برلین ۲۰۰۹ (اصغر فرهادی)
نامزد خرس طلایی بهترین فیلم – جشنواره بینالمللی فیلم برلین ۲۰۰۹
نامزد اولیه جایزه بهترین فیلم خارجیزبان – جایزه گلدن گلوب ۲۰۰۹
برنده جایزه بهترین فیلم – جشنواره فیلم ترایبکا ۲۰۰۹
برنده جایزه بهترین فیلم داستانی جشنواره – جشنواره فیلم ترایبکا ۲۰۰۹
برنده جایزه بهترین فیلم روزنامه استاندارد – جشنواره بینالمللی فیلم وین ۲۰۰۹
برنده جایزه بهترین فیلمنامه – جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک ۲۰۰۹
نامزد جایزه بهترین فیلم – جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک ۲۰۰۹
برنده جایزه ویژه هیئت داوران – جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک ۲۰۰۹
برنده جایزه نتپک – جشنواره بینالمللی فیلم بریزبن ۲۰۰۹
نامزد هوگو طلایی بهترین فیلم – جشنواره بینالمللی فیلم شیکاگو ۲۰۰۹
برنده جایزه قرقاول طلایی – جشنواره بینالمللی فیلم کرالا ۲۰۰۹
برنده جایزه سووارنا چاکورام بهترین فیلم – جشنواره بینالمللی فیلم کرالا ۲۰۰۹
برنده جایزه ویژه هیئت داوران و جایزه بهترین فیلمنامه – جوایز اسکرین آسیا پاسیفیک ۲۰۰۹
برنده جایزه ویژه هیئت داوران و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران – جشنواره فیلم آسیاتیکا ۲۰۰۹
نامزد جایزه قورباغه طلایی – جشنواره کمرا ایمیج ۲۰۰۹
برنده جایزه ویژه هیئت داوران – جشنواره بینالمللی فیلم سیاتل ۲۰۱۰
برنده جایزه طلایی – جشنواره سینمایی فونچال ۲۰۱۰
نامزد جایزه بهترین فیلمنامه – جشنواره فیلم هنگ کنگ ۲۰۱۰
برنده جایزه بهترین کارگردانی – جشنواره فیلم هنگ کنگ ۲۰۱۰
برنده جایزه بهترین فیلم و فیلمنامه – جشنواره سانتو دومینگو ۲۰۱۱
برنده جایزه اتحاد رسانههای اروپا ۲۰۱۱
نامزدی بهترین فیلم خارجی جشنواره اسکار
در روز ۲۹ شهریور دربارهٔ الی از سوی هیئت معرفی فیلم برگزیده ایرانی به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای شرکت در مراسم اسکار ۲۰۰۹ انتخاب شد. از بین تعداد زیادی فیلم که به آکادمی معرفی میشوند تنها ۵ فیلم به بخش پایانی جشنواره راه مییابند. همچنین در سال ۲۰۱۵ در پی اکران دربارهٔ الی در آمریکا و پیشبینی منتقدین به روایتی مبنی بر امکان حضور دربارهٔ الی در میان نامزدهای بهترین فیلمنامه اصلی اسکار ۲۰۱۶، از پیش بیشتر شد.
دیدگاهی ثبت نشده!!!